Menu

مروری بر تاریخچه کمپانی میشلن؛ تایرسازی که سفر و آشپزی را متحول کرد – تندر 90 سایر ماشین ها

پیش فروش سایپا

احتمالا تاکنون بارها نام برند تایرساز فرانسوی میشلین را شنیده اید و یا در فیلم ها و سریال های خارجی به استفاده از سیستم امتیاز دهی میشلین برای رده بندی رستوران ها برخورده اید، اما چه ارتباطی بین این دو معقوله وجود دارد؟ جالب است بدانید که روز گذشته زادروز مردی بود که این دو زمینه کاملا متفاوت را با ایده خلاقانه خود بهم پیوند داد و یکی از مفاخر صنعتی کشور فرانسه محسوب می شود. 16 ژانويه ۱۸۵۳ یعنی حدودا ۱۶۶ سال پيش، در چنين روزی آندره ميشلن در پاريس زاده شد.
پدرش در كار چاپ و مادرش وارث يک كارخانه كائوچو بود و سرمايه آينده او را تأمين كرد. در مدرسه “لويی كبير” كه مشهورترين دبيرستان فرانسه است، ديپلم گرفت و از آموزشگاه عالی فنی پاريس فارغ‌التحصيل مهندسی صنعتی شد.
۳۶ ساله بود كه به همراه برادرش شركت ميشلن و شركا را تأسيس كرد، دو برادر فرانسوی، در سال ۱۸۸۹ کارخانه‌ی لاستیک میشلن را به نام خانوادگی خود بنیان نهادند. هرچند آن‌ها خیلی زود به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تایر برای انواع وسایل نقلیه در اروپا تبدیل شدند؛ اما برادران میشلن اهداف بزرگ‌تری در سر داشتند. در سال ۱۹۰۰، تعداد خودروهای موجود در جهان قابل مقایسه با سال‌های بعد از آن نبود و در خیابان‌ها، تعداد انگشت‌شماری وسیله نقلیه‌ی موتوری وجود داشت. برادران میشلن با یک ابتکار خلاقانه، توانستند منبع درآمد تازه‌ای پیدا کنند و البته فروش لاستیک‌های خود را هم افزایش دهند.

آندره ميشلن

طرحی که از سوی میشلن مطرح شد، امروزه یک درس بزرگ برای کارآفرینان و علاقه‌مندان تجارت محسوب می‌شود و به نام راهنمای میشلن (Michelin Guide) معروف است. در این طرح، یک برنامه‌ی سفر به مناطق مختلف اروپا وجود داشت که حاوی اطلاعات مفیدی در زمینه‌ی هتل‌ها، رستوران‌ها و مکان‌های دیدنی هر محل بود. برادران میشلن از فروش این راهنمای سفر، سود خوبی کسب کردند؛ اما درآمد اصلی آن‌ها در جای دیگری بود. شرکت میشلن بزرگ‌ترین تولید‌کننده لاستیک اروپا بود و طبیعتا وقتی مردم با راهنمای میشلن به سفر تشویق می‌شدند، لاستیک بیشتری مصرف می‌کردند.





برادران میشلن با هدف افزایش بهره‌وری تبلیغاتی، در کتابچه‌ی راهنمای سفر از نام و لوگوی لاستیک میشلن نیز استفاده می‌کردند که تأثیر زیادی بر شهرت این برند گذاشت. امروزه سری کتاب‌های راهنمای میشلن با اطلاعات به‌روز و کاربردی، با گذشت بیش از یک قرن از عرضه اولین نسخه همچنان چاپ می‌شود. برادران میشلن تجارت خود را بازهم به نحوی گسترده تر کردند و براین اساس شركت ميشلَن بيش از ۴۰ سال بزرگ‌ترين سهامدار شركت خودروسازی سيترون بود.

آندره ميشلن ۴۷ ساله بود كه برای نخستين بار در چارچوب نمايشگاه جهانی فنی در فرانسه، دفترچه راهنمايی از بهترين رستوران‌های كشورش تهيه كرد و پايه ارزيابی رستوران‌های خوب در جهان را ريخت.
وی در این باره می‌گفت: «هنگامی که سرآشپز شد‌ید‌، این شور و شوق و خلاقیت شماست که به کمکتان‌ می‌آید‌. چگونگی جور کرد‌ن انواع طعم‌ها، نحوه سرو کرد‌ن غذا و نهایتا تمیز کرد‌ن آشپزخانه عواملی هستند‌که برای بازرسان میشلن مهم‌اند.»
۵۷ ساله بود كه نقشه جيبی جاده‌های فرانسه را به شكل فانوس آكوردئون تهيه كرد. شركت ميشلن با برگزاری دو مسابقه سالانه در پشتيبانی از صنعت هواپيمايی فرانسه نقش برجسته‌ای در پيشرفت اين صنعت ايفا كرد. آندره ميشلن در ۸۸ سالگی در زادگاهش درگذشت.

ميشلن

بیش از ۱۲۰ سال از تولید لاستیک در کارخانه‌ی میشلن می‌گذرد و این برند به‌عنوان دومین سازنده تایر جهان (پس از بریجستون) شناخته می‌شود. به عقیده‌ی بسیاری از خودروسازان مطرح و خصوصا سازندگان خودروهای اسپرت، میشلن بالاترین کیفیت و بهترین عملکرد فنی را در مقایسه با دیگر برندهای لاستیک دنیا دارد. در زمینه‌ی ساخت تایر برای استفاده در پیست‌های سرعت، میشلن به‌عنوان پرفروش‌ترین برند جهان شناخته می‌شود.

قیمت خودرو و ماشین و تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *