Menu

یک نماینده مجلس: تعطیلی خودروسازان در شرایط فعلی به نفع کشور است – پیکاپ قیمت خودرو

پیش فروش سایپا

صنعت خودروسازی‌ ایران، پس از صنعت نفت بزرگ‌ ترین صنعت در ایران است. بهرام پارسایی، در خصوص بازار و صنعت خودرو کشور، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد صنعت خودروسازی کشور بعد از ۵ دهه حمایت انحصاری و ایجاد بازار غیررقابتی هستیم.
عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی که بحث ساماندهی بازار خودرو، ایجاد فضای رقابتی و کاهش تعرفه‌ های واردات مباحثی مطرح می‌ شد خودروسازان اعلام می‌ کردند که با این اقدامات تولید داخل مورد هدف قرار می‌ گیرد، گفت: در شرایط کنونی نیز خودروسازان اعلام می‌ کنند با کمبود قطعه برای تولید مواجه شده‌ اند و امکان تولید ندارند.

چند ماه پیش زمانی‌که قیمت ارز بالا رفت، تنها قیمت قطعات و مواد اولیه وارداتی نبود که افزایش یافت، بلکه قیمت مواد اولیه داخلی نیز به شدت افزایش پیدا کرد؛ بنابراین از اواخر خرداد ماه قابل پیش‌ بینی بود که اگر روند تثبیت قیمت خودرو ادامه ‌دار باشد، خودروسازان و قطعه‌ سازان دچار زیان بسیار خواهند شد.
محصولات خودروسازان کشور تولید داخل نیست
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودروهای تولیدی که توسط خودروسازان تولید می‌ شود محصول داخلی نیست و قطعات آن وارداتی است، ادامه داد: اگر خودروسازان برای تولید از ارز با نرخ آزاد استفاده می‌ کردند این امکان وجود داشت تا اعلام کنند هزینه تمام شده آنها بالاتر از قیمت فعلی محصولات است، محصولات خودروسازان کشور در مقایسه با هر خودروساز با کیفیت، خدمات و امکانات بالاتر گران‌ تر به فروش می‌ رسند.

ردپای دلالان در زنجیره تولید و عرصه قطعه

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در گذشته گزارش‌ های در خصوص وجود مافیا خرید قطعه از قطعه سازان و فروش چندین برابری آن به خودروسازان دریافت کرده ‌ایم، عنوان کرد: اگر محصولات تولیدی خودرو در کشور گران تولید می‌ شود دلیلی جز مافیا، دلالی و رانت در بین قطعه سازان واقعی و خودروسازان ندارد.





تعطیلی خودروسازی‌ ها با وجود شرایط کنونی به نفع کشور است

وی با بیان اینکه اگر واقعا خودرویی با این کیفیت، خدمات و امکانات از نظر آلایندگی، مصرف سوخت و سایر موارد با این قیمت تمام شده تولید می‌ شود نشان از سوء مدیریت در خودروسازان داخلی دارد و بهتر است این صنعت را تعطیل کنیم، تصریح کرد: با وجود این حجم از حمایت ‌های مادی، معنوی و رانت گونه‌ ای که از صنعت خودرو انجام و فضای غیر رقابتی که در اختیار آنها قرار گرفته می‌ شود اگر مجددا اعلام می‌ کنند قیمت تمام شده آنها بالاتر از قیمت‌ های فروش است باید این خودروسازی‌ ها را تعطیل کنیم تا بیش از این با جان و مال مردم بازی نشود.خودروسازی‌

مواجه بودن خودروسازان با کمبود قطعه قابل قبول نیست

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه بعد از گذشت ۵ دهه حمایت گسترده از صنعت خودرو کشور مواجه بودن خودروسازان با کمبود قطعه قابل قبول و توجیه نیست، خاطرنشان کرد: خودروسازان کشور ما با وجود اینکه تنها خودروسازان دنیا هستند که محصول خود را پیش فروش می‌ کنند ۱۵ هزار میلیارد تومان به قطعه‌ سازان بدهکار هستند، مشکل اساسی این صنعت به نحوه مدیریت آن و حمایت‌ های انجام شده طی سالیان اخیر بر می‌گردد و سایر صنایع فدای خودروسازی شده ‌اند.

قیمت خودرو و ماشین و تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *